Läcka: Intels kommande processorer är 200 MHz snabbare

Permalänk
Melding Plague

Läcka: Intels kommande processorer är 200 MHz snabbare

Enligt tidigare träffsäkra Twitter-användaren Chie11eddog får 14:e generationen Core-processorer 200 MHz högre klockfrekvens.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Känns som en nyhetsartikel från 2001. Kommer ens 200Mhz vara märkbart?

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Känns som en nyhetsartikel från 2001. Kommer ens 200Mhz vara märkbart?

Lite snabbare, lite bättre IPC. Slutar väl med 10% bättre prestanda eller något som det brukar göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Lite snabbare, lite bättre IPC. Slutar väl med 10% bättre prestanda eller något som det brukar göra.

Ja, i 1080p. I 4k blir det ingen skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Lite snabbare, lite bättre IPC. Slutar väl med 10% bättre prestanda eller något som det brukar göra.

Kommer vara exakt samma IPC då det är inga arkitekturella förändringar sen 13-serien på den stationära sidan.

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Medlem

Senaste generationerna har kännts lite meh. Jag sitter ännu kvar på min i5-11400F, vilken ju inte var något prestandamonster i tiderna heller, men det känns inte värt att uppgradera. Jag betalade 2021 ca 300 euro för processor, moderkort och 16gb DDR4. Skulle jag köpa en 13400F+B760-ITX+16gb DDR5 så skulle det bli mer än 50% dyrare för kanske 25-30% bättre prestanda. I verkligheten i 1440p med mitt 3060 Ti eller ens uppdaterat till ett 4060Ti så skulle det bli nåt i stil med 10-15% bättre, om ens det.

Verkar inte som att nästa generation blir bättre heller. Man skulle ju hoppas att de snart inser att vi är på väg in i en lågkonjunktur, och att priserna är för höga för marknaden.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Ni som har desktop-cpu med E-cores, känner ni att de är märkbart en förbättring eller så, eller märks det hela inte mer än om man bara hade haft en vanlig cpu med fler kärnor?

Har enbart sådan här arkitektur i min laptop med 1280P, och medan man får säga att den har bra prestanda för att vara en slimmad Laptop så är det ju tydligt att E-cores inte är de som används när den faktiskt ska köra low power, och batteritiden känns rätt dåligt för klassen (kanske till stor del pga av oled skärm dock). Har märkt att den rätt konsekvent räknar fel på sin egen konsumtion - om den är i princip idle och säger att den har 4h batteri kvar så säger den efter 2h idle senare att det bara är 30min kvar osv,

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem

Ojoj nu kommer det gå undan minsann!!

Permalänk
Saknad Hedersmedlem

Nu är jag sugen på att uppgradera men det blir fortfarande mycket pengar för väldigt liten prestanda förbättring för min del. Inte så mycket nya features heller.

Annat på den tiden när vi hade CPUer på runt 200MHz. Komponenter var dyra och åldrades fort. Men man är ju samtidigt entusiast och vill ha det senaste.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Hoppas mera att de skulla förbättra effektiviteten. Tycker min 13700K går rätt så varm som det är sommartid, visserligen kör jag klockat (om än dåligt exemplar så kör bara 5.6GHz sommartid +200MHz och +300MHz vintertid).

Kanske byter ut 13700K mot en 14700K om det visar sig de är någorlunda bättre effekt optimerade/klockar bättre.

EDIT: eller nä det var väl så att kräver ny socket för dessa, isåfall ytterst ointressant.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

6.2 / 6.0 ≈ 1.03

Så ca 3% peak frekvens i skillnad, jag tror jag trillar av stolen!

Permalänk
Medlem

Blir det snart byte från 13900ks till 14900ks 😃🥳

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk

Frågan är om mitt z690moderkort får stöd för dessa?

Kanske blir ett köp då

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3080Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

6.2 / 6.0 ≈ 1.03

Så ca 3% peak frekvens i skillnad, jag tror jag trillar av stolen!

Får väl hoppas energieffektivteten blir bättre... Men tveksamt

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Stod det inte igår att intel skulle höja CPU-priserna med 20%, så 3% mer prestanda för 20% mer penningar.
Har CPU'n redan 8 P-kärnor, så bli ju E-kärnorna i princip bara extra trådar.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Stod det inte igår att intel skulle höja CPU-priserna med 20%, så 3% mer prestanda för 20% mer penningar.
Har CPU'n redan 8 P-kärnor, så bli ju E-kärnorna i princip bara extra trådar.

Enligt Tom's hardware har Intel sagt att deras prisökningar inte stämmer

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

TIL 13400 & 14400 = i3

Permalänk
Medlem
Skrivet av katerina:

Ja, i 1080p. I 4k blir det ingen skillnad.

Jajo, men gaming i 4k är kanske inte det bästa benchmarket för en CPU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Känns som en nyhetsartikel från 2001. Kommer ens 200Mhz vara märkbart?

det är ju inte det främsta som blivit bättre 😅

Tror inte en överclockad 14th gen når mycket högre frekvens än överclockad 13 gen, så i princip samma. Men ipc är högre, och fler kärnor.

Sen får vi dock se priser, vad är poängen med 14700k om den kostar som 13900k?

Permalänk
Medlem

Så.... Meteor Lake är "Raptor Lake+"
Känner tydliga Skylake+++++++++++ vibbar
Oroande

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Så.... Meteor Lake är "Raptor Lake+"
Känner tydliga Skylake+++++++++++ vibbar
Oroande

Jo men denna gången blir det nog bara 2-3 generationer på samma silicon, då AMD är tillräckligt nära med blåslampan. Vilket de inte var under Skylake tiden.

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Medlem

Enligt tidigare rykte skulle Core i5-14400 få 6P+8E kärnor.
Tror det kan bli en bra processor om inte priset blir för högt.

Men för den som redan har Alder Lake eller Raptor Lake 13000 serien är det väl inte värt att uppgradera.
Alder Lake hade väl fortfarande Celeron och Pentium modeller med bara 2 kärnor.
Så om någon sitter på en sådan så kan en uppgradering vara värd ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Hoppas mera att de skulla förbättra effektiviteten. Tycker min 13700K går rätt så varm som det är sommartid, visserligen kör jag klockat (om än dåligt exemplar så kör bara 5.6GHz sommartid +200MHz och +300MHz vintertid).

Fast jag antar att du inte sitter och kör full last hela tiden? I spel, som ju aldrig kan dra nytta av alla trådar, ligger min 12900K maximalt på kanske 75 W. Ingen anledning att leta effektivt då.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

Enligt tidigare träffsäkra Twitter-användaren Chie11eddog

Enligt tidigare träffsäkra X-användaren Chie11eddog

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X | 64GB RAM | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ahlen:

Jo men denna gången blir det nog bara 2-3 generationer på samma silicon, då AMD är tillräckligt nära med blåslampan. Vilket de inte var under Skylake tiden.

Kaby Lake 7th gen fick ju konkurrens av Ryzen 1000 serien.
Till Coffe Lake 8th gen gjorde Intel uppdateringar

Kaby Lake
i7 = 4C/8T
i5 = 4C/4T
i3 = 2C/4T

Coffe Lake
i7 = 6C/12T
i5 = 6C/6T
i3 = 4C/4T

Sen när Ryzen Gick från Zen(1) -> Zen+ -> Zen 2 -> Zen 3 blev det förbättringar i varje steg där Zen(1) och Zen+ fortfarande låg efter Intel men där Zen 2 var ikapp och Zen 3 var förbi Intel före de släppte Alder Lake 12th gen.

Före Coffe Lake var det HEDT eller Server/Workstation som gällde om du ville ha en Intel med fler än 4 kärnor.

Jag tycker man kan säga att AMD gett Intel konkurrens från Kaby Lake och framåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Känns som en nyhetsartikel från 2001. Kommer ens 200Mhz vara märkbart?

Jag hade hoppats på 233 MHz

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Enligt tidigare rykte skulle Core i5-14400 få 6P+8E kärnor.
Tror det kan bli en bra processor om inte priset blir för högt.

Men för den som redan har Alder Lake eller Raptor Lake 13000 serien är det väl inte värt att uppgradera.
Alder Lake hade väl fortfarande Celeron och Pentium modeller med bara 2 kärnor.
Så om någon sitter på en sådan så kan en uppgradering vara värd ändå.

Har man Alder Lake i5 kan 14th i7 bli en bra sista utväg faktiskt 😊innan man byter igen vid 17-20th gen

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Blir att byta vid nästa ryzen eller 15000 serien. Min 8700k 5GHz flaskar även vid 4k i flera titlar så en uppgradering är på sin plats snart

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Shiprat:

Ni som har desktop-cpu med E-cores, känner ni att de är märkbart en förbättring eller så, eller märks det hela inte mer än om man bara hade haft en vanlig cpu med fler kärnor?

Har enbart sådan här arkitektur i min laptop med 1280P, och medan man får säga att den har bra prestanda för att vara en slimmad Laptop så är det ju tydligt att E-cores inte är de som används när den faktiskt ska köra low power, och batteritiden känns rätt dåligt för klassen (kanske till stor del pga av oled skärm dock). Har märkt att den rätt konsekvent räknar fel på sin egen konsumtion - om den är i princip idle och säger att den har 4h batteri kvar så säger den efter 2h idle senare att det bara är 30min kvar osv,

Inte för att jag tror folk generellt sett har bättre koll på mobiler kontra PC, men en viktig insikt kring E-cores är vad de faktiskt optimerats för.

Systemkretsar för high-end Android har numera 3 klasser med kärnor: högpresterande (Cortex X), mid-cores (Cortex A7xx) samt väldigt enkla kärnor (Cortex A5xx).

De högpresterande (finns typiskt bara en sådan) är primärt tänkt för interaktiva applikationer. Dessa är extremt latenskritiska, samtidigt som de nästan alltid sakar all form av skalning över CPU-kärnor.

De enkla är tänkt för bakgrundsuppgifter som att ta emot meddelande och används när skärmen är inaktiv.

Mid-cores är tänkt att hjälpa den/de högpresterande kärnorna i spel och andra applikationer som har skalning med CPU-kärnor.

Intels E-cores är till 100 % motsvarigheten till "mid-cores", de har väldigt lite gemensamt med Arms enkla kärnor.

Ser man E-cores ur den aspekten + att de samtidigt ger ca 70 % bättre prestanda räknat per transistor jämfört med P-cores har de egentligen bara en funktion: även på PC skalar majoriteten av alla applikationer relativt dåligt med kärnor än idag, de hanteras primärt av första tråden hos P-kärnor och E-kärnorna kickar in i de fall skalningen är "tillräckligt bra".

Tycker E-kärnorna därför tar modeller som i5-13600K till en ny nivå, 6 P-kärnor täcker väl in 80-90 % av alla use-case medan E-kärnorna ger en rejäl boost i de få saker som faktiskt skalar (t.ex. kompilering där man av någon anledning inte klarar sig med en enkel inkrementell uppdatering som är rätt enkeltrådad).

De 8 E-kärnorna har en transistorbudget motsvarande 2 P-cores, men prestanda ungefär motsvarande 3-4 P-cores (beror lite på vad man gör, SIMD-delen är relativt klen i E-cores medan "vanlig" heltals/flyttals prestanda är betydligt närmare P-cores).

Intel fattar detta, så schemaläggningen både i Windows och Linux är på ett högre plan likartad:
* Interaktiva applikationer (Windows och Linux avgör detta på rätt olika sätt, i Windows fall är det den applikation som har input-fokus) har första tjing på P-cores. D.v.s. i ditt fall kommer P-cores användas även "vid låg last" så länge du jobbar med dator
* Bakgrundsapplikationer prioriterar E-cores (det hjälper upp effektiviteten)
* Applikationer som skalar bra över kärnor använder primärt "första tråden" på varje P-cores, sen E-cores och sist "andra tråden" på varje P-core

Det sista är vettig då P-cores helt klart är snabbare än E-cores, så länge bara en tråd används. Fast när båda SMT-trådarna används är faktiskt prestanda per tråd bättre på E-cores, så heuristiken ovan är "optimal" om man vill prioritera att systemet ska ha korta responstider.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Fast jag antar att du inte sitter och kör full last hela tiden? I spel, som ju aldrig kan dra nytta av alla trådar, ligger min 12900K maximalt på kanske 75 W. Ingen anledning att leta effektivt då.

Tycker det ska bli skönt att uppgradera till fler kärnor personligen, har en gammal i7-8086K (6c/12t) och där är det plågsamt uppenbart i nyare spel att man t.ex. inte har råd att lämna en webbläsare igång i bakgrunden (t.ex. för att tabba ut och kolla någon spelinfo). Har en liknande maxförbrukning på 75-80W i de tungdrivna spel jag spelar (siffror från HWMonitor), men då är även bakgrundsapplikationer nedbantade, vilket jag antar spelar betydligt mindre roll på en 12900K?